FAQ

Vanliga frågor och svar.

Vad kostar vår tjänst?

Du betalar ingenting för att använda vår tjänst. Det är helt gratis att lägga upp ett ärende.

Om du mot förmodan blir nekad ersättning tar vi inte ut någon avgift.

Lyckas vi få ut en ersättning erhåller vi endast 30% i arvode. I normala fall resulterar detta i ett högre ersättningsbelopp för våra kunder än om de sökte ersättningen själv. Eftersom att vi är experter på att maximera ersättningsbeloppet.

Försäkringsersättningen som du får räknas som en skattefri inkomst.

Kan jag få ersättning för en diagnos?

Ja, det kan du. Du kan få försäkringsersättning vid ett diagnosbesked men det krävs då att diagnosen ska ha blivit fastställd. Det innebär att du ska ha uppsökt vård och att du ska ha fått ditt diagnosbesked från en läkare eller annan utredare.

Om du har fått ett diagnosbesked kan du enkelt skapa ett ärende här för att ansöka om ersättning.

Hur ser processen ut?
  • Du börjar med att skapa ett ärende. Här svarar du på några enkla frågor avseende din sjukdom eller diagnos. Vi behöver bland annat få svar på vilken försäkring du har haft samt vilka vårdinrättningar du har besökt. Du behöver även bifoga nödvändiga dokument och bilder här.
  • I nästa steg skriver du in dina kontaktuppgifter och signerar en fullmakt med BankID så att vi kan ta över ärendet och ordna ersättning från försäkringsbolaget.
  • Sen väntar du bara på att få dina pengar.

Hur lång tid tar det?

Våra kunder får vanligtvis sin ersättning inom två till tre månader efter att ärendet har skapats hos oss. Olika ärenden tar dock olika lång tid beroende på försäkringsbolagens handläggningstid och hur lång tid det tar för oss att få hem dina journaler. Det är viktigt att du fyller i anmälan så utförligt som möjligt och bifogar tydliga bilder för att processen ska gå snabbare.

Hur uppdaterar ni mig?
När du har skapat ett ärende hos oss skickar vi ut en bekräftelse till din mail. Sen behöver du bara invänta dina pengar. Om vi skulle behöver ytterligare underlag av dig kommer vi att höra av oss. Du kan när som helst kontakta oss på arende@incertify.se om du har några frågor.

Kom ihåg att ange ditt person- eller ärendenummer när du kontaktar oss. Ärendenummer hittar du i fullmakten som skapades i samband med din ansökan.

Varför behöver jag signera en fullmakt?

Vi behöver en signerad fullmakt för att beställa samtliga journaler avseende din sjukdom eller diagnos och för att lägga upp och driva ditt ärende mot försäkringsbolagen.

OBSERVERA att fullmakten ENDAST ger oss tillgång till information om den specifika skadan som du söker ersättning för. Till exempel acneärr eller en särskild diagnos. Övrig vårdhistorik kan vi inte se.

Vad händer när jag har signerat en fullmakt?
När du har signerat en fullmakt ger du oss tillåtelse att samla in underlagen som gäller för din skada så att vi kan skapa ett ärende hos försäkringsbolaget.

Efter det behöver du endast invänta din ersättning från oss.

Medicinsk behandling för akneärr

Ärr på ryggen och i ansiktet kan vara jobbiga att leva med. Men som tur är finns det lösningar som hjälper folk att lindra symtomen av acneärr. Här kan du läsa mer gällande medicinsk behandling för akneärr.

Vad finns det för olika typer av acneärr?

Acneärr kan komma i olika färger och former. Är du osäker på vilken typ av acneärr du har och vilka behandlingsmetoder som finns? Då kan du läsa vidare här där vi berättar allt om olika typer av acneärr.

Hur tar man bort acneärr?

Idag finns det flera olika behandlingar som kan hjälpa dig att lindra symtomen av dina acneärr. Vilken behandling som är rätt för dig beror på hur dina ärr ser ut och vilken hudtyp du har. Här kan du läsa mer om populära metoder för att ta bort acneärr.

Vad orsakar acneärr?

Kort sagt är acneärr skador som uppstår i huden från svåra angrepp av acne och finnar. För att ge dig en bättre förståelse över hur ärren skapas och vad du kan göra för att lindra symtomen har vi skrivit en artikel som berättar mer djupgående om vad som orsakar acneärr.

Hur lång tid tar det?

Handläggningstiden varierar beroende på när din skada inträffade eller när du fick din sjukdom och hur många innan dig som väntar på ett beslut. I vanliga fall brukar ett ärende ta mellan två och fyra månader.

Hur mycket pengar kan jag få?

Ersättningsbelopp för akneärr beror på flera olika faktorer. Bland annat vilket försäkringsbolag du hade, var ärren sitter och hur framhävande de är. Våra specialister ser till att maximera din försäkringsersättning.

Hur vet jag om min diagnos är fastställd?

Diagnoser kan fastställas av olika vårdgivare. Du bör antingen ha uppsökt den vanliga sjukvården(vårdcentral/sjukhus) eller gjort en separat utredning. Om det är en läkare som har fastställt diagnosen ges en så kallad ICD-kod ut. Vid exempelvis en dyslexiutredning däremot kan diagnosen fastställas av en utredare. Du hittar ofta din ICD-kod eller diagnosnamn i dina journalanteckningar hos 1177.

Hur mycket kostar det?

Vår tjänst är helt riskfri. Det är helt gratis för dig att lägga upp ett ärende eller, om du mot förmodan, blir nekad ersättning. Lyckas vi få ut en ersättning erhåller vi 30% i arvode. Försäkringsersättningen som du får räknas som en skattefri inkomst.

Hur uppdaterar ni mig?

När ditt ärende har skapats samlar vi in samtliga underlag och handlägger ärendet. Vi hör av oss till dig om det är någonting vi behöver eller vid ett beslut. Om du vill veta ärendets status får du gärna skicka ett mail till info@incertify.se med ditt ärendenummer som du hittar i fullmakten.

Vad händer när jag har signerat?

När du har signerat ger du oss juridisk rätt att kräva utbetalning från samtliga försäkringsbolag avseende enbart det besvär du söker hjälp för.